Selling your used mobile…Ten secrets of the trade

Was also published on Buzzle.com

Selling and buying used mobiles attracts wide segment of people, thousands and thousands of deals take place every day. In most cases mobile holders would sell their own as a result of buying a new device. Why don’t you learn some secrets of the trade and attain a higher price of selling your used mobile set.



Secret 1: Think market
Getting a good deal of selling a used mobile starts even before buying the mobile itself. Think of buying a set which enjoys active trading market. Avoid purchasing unbranded mobile devices or sophisticated sets. Try to buy recent models in order to ascertain that your mobile is not outdated when selling it.



Secret 2: Keep them!
Do you know that one reason of being happy with your new mobile is unpacking the device. This is it! Keep all plastic bags, original box, cables, catalogs, manuals and stickers in a safe place. Do not forget to keep the original warranty certificate and any other important document such as the device insurance and the invoice.


Secret 3: Be careful
No need to remind you to keep an eye on your mobile, use it carefully. A suitable cover will really protect the device from scratches and hits.


Learn also how to use the key pad shortcuts, this will reduce the pressure of using the mobile’s ball or mouse - the first checked part by any potential client.


Secret 4: Time to sell
Aim at selling your mobile prior to the expiry of the warranty certificate, if applicable. This would create an immense effect on the re-sale value.


Make the mobile available for sale. Export your contacts and files from device. There is no better deal than selling a ready-to-sell mobile.


Secret 5: A fair price
Asking for a fair price is a key factor. Like any other trading activity the price shall satisfy both you and your client needs. Research the prices of similar band new mobiles, prices of the upgraded models of the one you have, and also check the prices of similar used mobiles.


Adjust the price in a way that reflects your mobile conditions, and accommodate a cushion for a discount. You may add a premium on the price against offering some accessories such as memory disk and headset.


Secret 6: Effective selling campaign
Once you decide to sell you have to advertise widely on community boards, free weekend commercials, and local related websites. Specify some key technical features such as the model, the memory size, the video functions and the communication facilities. Do not forget to mention the availability of its original package. Also insert high quality photo of the mobile, check the manufacturer if you don’t have one. Plan to keep mobile shops as your last client option as they offer lower price than expected from a deal with individual client.


Secret 7: Re-pack the mobile set
Try your best to offer your mobile in excellent conditions. Bring the mobile with its original package. Providing the original packing when selling the mobile, would give good feelings to the buyer. Your mobile will seem more appealing and reasonably used.


Secret 8: Settings
Make sure that the battery is charged to make the mobile ready for testing. Activate nice and high tune melody as clients will test the speakers second, the first tested part is the mobile’s mouse. Resort the original settings of to make the mobile appears as those new ones and select bright screen settings.


Secret 9: Confidence
Give the expected client his sweet time to test the device as this would create confidence in your mobile quality. Share with client any problem in the mobile and be open for a discount if your price is higher than the market prevailing rates.


Secret 10: Feedback
If you are selling through a website, ask your client to kindly write a positive feedback on your web profile, this will help in sustaining good image and concluding future deals.


Enjoy using your mobile and have a good deal of selling it later.





Bassel Nadim

المجلس الأعلى للبطاطا


وجدت دراسة حديثة أن تناول البطاطا يحسن الحالة النفسية، وأضافت أن أشخاص العينة المدروسة قد استعادوا هدوءهم النفسي بعد عشرين دقيقة من أكلهم للبطاطا المقلية، و قد عزا التقرير ذلك إلى مكونات الكربوهيدرات التي تؤثر إيجاباً في كيمياء الدماغ والشعور بالبهجة الذي يحدثه طعم البطاطا المقلية و رائحتها.

ليس المهم في هذه الدراسة التعرف على فائدة البطاطا فقد اعتدنا على صدور دراسات غذائية متعددة و متناقضة، بل المهم هو الممول للدراسة نفسها و هو مجلس البطاطا !!

يعتبر مجلس البطاطا جمعية بريطانية شبه حكومية تهتم بشؤون البطاطا من بذار و حصد وتسويق و تجارة و تكنولوجيا. لا يعمل مجلس البطاطا بمفرده على الساحة "البطاطية" العالمية فهناك أيضاً المركز الدولي للبطاطا في البيرو، الموطن الأصلي للبطاطا، و المجلس الوطني للبطاطا في أمريكا

إن غنى البطاطا بالكربوهيدرات، و احتوائهاعلى مستوى عالٍ من فيتامين سي والبوتاسيوم والبروتين يجلعها تقف جنباً إلى جنب مع المحاصيل الزراعية الاستراتيجية الأخرى كالقمح و الأرز و الذرة. و تمتاز البطاطا في إمكانية زرعها في الترب و المناخات القاسية، كما أنها تتكاثر بوفرة في مساحة صغيرة من الأرض، كما أن حبات البطاطا أقل عرضة للتلف لأنها تزرع و تنمو تحت الأرض. لقد ساعد غياب سوق بورصة دولية لعقود البطاطا على استقرار أسعارها خلال موجة المضاربات على أسعار المواد الغذائية التي قادتها بعض صناديق الاستثمار و صنادق التحوط خلال العام 2008

و يُعد من البطاطا وجبات طعام مختلفة حول العام فهي تستخدم في الباستا بايطاليا و تطبخ مع الموز في كوستاريكا، وتوضع مع الأرز في إيران ، وتقلى مع الباذنجان في بلاد الشام و مع الفاصولياء في أثوبيا، و يعد منها السلطة بالخضار أو المهروسة "بيريه" في فرنسا، وتغلى مع السمك المدخن في حساء أهل شمال سكوتلاندا، و تشوى في سهرات الليل والتخييم حول العالم. وكلما كان هناك طعاماً سريعاً، كان هناك.... بطاطا

حصد مزارعو البطاطا في عام ٢٠٠٧ ما يزيد على ٣٢٥ مليون طن، تعد الصين المصدر الأول حيث تزرع 23% من محصول البطاطا في العالم. في المقابل تعتبر أوربا المنطقة الأكثر استهلاكاً للبطاطا حيث يبلغ متوسط استهلاك الفرد 88 كغ للشخص الواحد متغلبة بذلك على متوسط استهلاك الفرد في أمريكا عاصمة وجبات الهمبورغر والبطاطا والبالغ 60 كغ للشخض. ما زالت البلدان النامية تستورد من الخارج حوالي 6 إلى 7 مليار دولار من البطاطا لتعويض النقص في تلبية الطلب الداخلي. فبالرغم من أهميتها كغذاء أساسي في محاربة الجوع والفقر، ما زالت البطاطا تتعرض للتجاهل في سياسات التنمية الزراعية في البلدان النامية

لقد أصدرت منظمة الفاو للغذاء كتاباً مصوراً بعنوان "إضاءة جديدة على الكنز الدفين" يسجل إنجازاتها "البطاطلية" و يؤكد على دورها دورها الحيوي في تعزيز الأمن الغذائي العالمي والتخفيف من وطأة الفقر.

إذاً للبطاطا أهمية كبرى تعاكس مدلوها الرمزي في أنها كناية عن العمل غير المتقن، و ربما ستجدها قد تحولت إلالقد حان الوقت للنظر بفخر إلى نداءات الباعة الجوالين في أسواق الشام، و لتصبح عبارة بطاطا يا بطاطا.. ريِانة يا بطاطا شعاراً لكل زارع بطاطا في العالم.
Bassel Nadim